Vorig jaar kwam de ambitieuze ontwikkelaar 5th Cell met het even ambitieuze project Scribblenauts. De grens van de game is je fantasie – dat was wat de makers over het spel te zeggen hadden. In Scribblenauts was het namelijk de bedoeling om puzzels op te lossen door elk woord wat in je opkwam, in te tikken waardoor het genoemde object (meestal) op het scherm verscheen.
De game barstte van de potentie en zoals dat vaak gaat, kon men helaas niet alle potentie uit de game halen. Ik quote mijzelf uit de review: “Scribblenauts is een ontzettend originele game. 5th Cell heeft een mooi concept tot leven gebracht, maar jammer genoeg met de nodige fouten. Het stomme is dat deze fouten waarschijnlijk gewoon verholpen hadden kunnen worden wanneer de ontwikkelaar meer getest had: zij moeten ook wel door hebben gehad dat de besturing gewoon niet werkt.” Daarnaast was het fantastisch dat er maar liefst 20.000 woorden in de game verwerkt waren, maar ieder die Scribblenauts gespeeld heeft zal stiekem moeten toegeven dat hij zeer waarschijnlijk een tiental voorwerpen keer op keer opnieuw gebruikte. De creativiteit werd verpest door de veelzijdigheid van de game. En dan kan je nog zulke originele puzzels bedenken, toch kwam het steeds weer neer op die vleugels en shotgun. Mijn preview sloot ik af met “Tot een mogelijk vervolg is het het echter zeker waard om Scribblenauts te kopen: een originelere game dan Scribblenauts zal je niet gauw spelen.” Gelukkig komt 5th Cell binnenkort daadwerkelijk met het vervolg, waarin de ontwikkelaar hopelijk van zijn fouten geleerd heeft.
De sequel is Super Scribblenauts genoemd, waardoor ik eerlijk gezegd een beetje het gevoel krijg dat het hier om een Scribblenauts on steroďds gaat. En die omschrijving lijkt ook nog best goed te passen bij de game. 5th Cell is namelijk helemaal los gegaan in dit vervolg; uiteraard zijn de 20.000 woorden uit het origineel nog beschikbaar, maar ditmaal mag je daar ook een bijvoeglijk naamwoord aanplakken. Zo blijft het in Super Scribblenauts niet alleen bij een hond, maar kun je nu ook een grote hond, een lelijke hond of zelfs een boze, vuurspuwende blauwe hond creëren. Hoezeer de bijvoeglijke naamwoorden invloed gaan hebben op de gameplay is nog niet bekend, maar het zal vast en zeker tot hilarische taferelen leiden wanneer je een slapende God met een lieve ninja laat vechten.
Wat vooral centraal zal staan in Super Scribblenauts is een sterk verbeterde ervaring van de game. Zoals bekend leed Scribblenauts onder een aantal irritante problemen zoals een nauwelijks werkende besturing wat de game toch een beetje verpestte. Dit probleem heeft 5th Cell alvast – gelukkig – aangepakt door de logische toevoeging van D-Pad besturing. Een wat subtielere verbetering zien we terug in het beginscherm. Iemand die Scribblenauts voor het eerst opstartte heeft vast een tijdje stilgestaan bij het eerste scherm dat hij of zij te zien kreeg; hier kon je namelijk doelloos rondlopen en objecten neerzetten. Dit scherm is in deze Super versie van Scribblenauts verder uitgewerkt, zo blijven de gemaakte creaties ook staan. Hierdoor ontstaat een soort sandbox level waar je kunt doen en laten wat je wilt, heerlijk voor die paar verloren minuten bijvoorbeeld. Neem daarbij de verbeterde level-editor en je kunt zowaar spreken van een oneindige game, zolang jouw fantasie maar niet ophoudt. Het lijken subtiele verbeteringen want in principe mankeerde er niks aan de formule van Scribblenauts, de ontwikkelaar faalde echter jammer genoeg in de uitwerking.
Een toevoeging als adjectieven klinkt als een simpele inkopper voor een vervolg maar laten we eerlijk zijn: als 5th Cell echt lui was dan hadden ze wel 10.000 extra objecten in de game gestopt. Onverwachts leidt de introductie van bijvoeglijk naamwoorden juist tot nog een laagje fantasie dat zich om de game begeeft. Naast je brein afzoeken naar de meest gekke woorden, kun je nu ook de meest gekke bijvoeglijk naamwoorden ervoor plakken om zo één grote brij van onzin te creëren. Of op die manier experimenteren lang leuk blijft kunnen we niet zeggen maar uiteraard is er ook weer een adventure modus beschikbaar met 120 levels waarin je jouw fantasie de vrije loop kunt laten gaan. Of Super Scribblenauts daadwerkelijk weer een verfrissende ervaring gaat bieden zoals deel één dat deed kunnen we vanaf 29 oktober ervaren. Kun je nu alvast beginnen met vreemde woorden bedenken.
|