Keiji Inafune, de producer van Dead Rising, gaf een interview weg en sprak daarin verschillende zaken. Hoe lang zit je bijvoorbeeld in de game en welke verschillen zien we met Resident Evil? We hebben de details voor je op een rijtje gezet.
- Eén van de grootste veranderingen is dat de verhaallijn van Dead Rising is teruggeschroeft van 10 naar 3 dagen. De hoofdreden is dat tien dagen te lang is en dat het dan een herhalend aspect wordt, vandaar de 72 uur.
Daarnaast is er een element toegevoegd die een bepaalde druk mee geeft, maar het is geen tijdslimiet. Toch moet je in zekere zin op tijd zijn (drie dagen) omdat je anders te laat bent.
In tegenstelling tot andere games ga je dood en reload je enkele minuten later. Dit kan er voor zorgen dat je net een persoon mist die je aan een belangrijk wapen kan helpen. Toch hebben de ontwikkelaars ervoor gezorgd dat je alsnog door kunt gaan en je dus niet het spel hoeft te resetten.
- Het spel is voor ongeveer 95 procent af. Alle problemen op het gebied van de balans binnen de game zijn opgelost en ze zoeken nu naar alle bugs. Dit is echter geen makkelijk stuk aangezien het spel een open structuur kent.
- Het spel is niet lineair en dat zijn ze op de Japanse markt niet gewend. Aangezien de ontwikkelaar zelf ook geen bekende is met open werelden hebben ze erg hun best gedaan om de game een bepaalde stijl mee te geven. Hierin is een combinatie aangebracht tussen de Japanse smaak van videogames en een open speelsysteem die de Westerlingen prefereren.
- In vergelijking met Resident Evil is RE meer gericht op horror en Dead Rising op komedie. Resident Evil is heel intens, serieus, donker en je bent altijd bang om te sterven. Dead Rising draait meer om het plezier waar je weg kunt rennen van zombies, maar ze ook te lijf kunt gaan met de items die je tegen komt. Je hoeft hier niet zo bang te zijn als in Resident Evil.
Beide games voelen dus heel anders aan. Een goed voorbeeld in Resident Evil is dat je met een pistool een stuk beter beschermt bent dan met een mes. In Dead Rising is dit niet altijd het geval. Zo zijn er in het winkelcentrum veel items te vinden die beter zijn dan een geweer. Denk aan een paraplu die je door dertig of veertig zombies kunt steken om zo een pad vrij te maken. Zelfs met een geweer heb je moeite om door honderd zombies te komen, je zult dus meerdere items effectief moeten gebruiken om door de game heen te komen.
- In het spel krijg je ervaringspunten die PP genoemd worden (Prestige Points). Hoe meer punten, hoe meer dingen je kunt doen die ervoor niet mogelijk waren. Denk aan andere bewegingen (bijvoorbeeld worstelen) of speciale trucjes op een skateboard.
- Je kunt de zombies te lijf gaan, maar het is ook een optie om dit niet te doen. Doe je dit echter niet, dan speel je geen PP's vrij en mis je dus een deel van de game.
- Eén van de meest populaire wapenkeuzes van de ontwikkelaars is de industrial power drill. Zet hem aan, steek het in een zombie en lichaamsonderdelen vliegen alle kanten op, net als het bloed. Het is erg smerig, maar maakt je tegelijkertijd toch aan het lachen.
|