Ontwikkelaar Niantic, voornamelijk bekend van Pokémon Go, heeft laten weten dat ze hun studio in Los Angeles sluiten en dat daarmee 230 medewerkers ontslagen zullen worden.
De website Kotaku kreeg een interne e-mail in handen waarin Niantic oprichter John Hanke zijn medewerkers toespreekt. Te lezen is dat de uitgaven van de studio sneller groeiden dan de inkomsten. Hoewel de omzet tijdens de COVID-19 periode drastisch steeg is dit sindsdien gaan dalen.
Verwijzend naar een drukker wordende Augmented Reality markt en een gebrek aan langetermijnbetrokkenheid voor diens andere projecten voldoet Niantic niet aan de intern gestelde doelen. Naast het sluiten van de studio en het ontslaan van de medewerkers zal NBA All-World sluiten en het aankomende Marvel: World of Heroes worden geannuleerd.
Een game die vooralsnog niet getroffen is door de problemen is Pokémon Go. De studio blijft deze populaire titel prioriteit geven en ziet dit als "a forever game", oftewel een game die altijd door moet blijven gaan. Andere namen als Pikmin Bloom, Monster Hunter Now en Peridot zullen voorlopig continueren, wel waarschuwt Hanke dat de studio veel werk te verzetten heeft om de spelersretentie, inkomsten en winstgevendheid te behouden.
Na het succes van Pokémon Go, dat in 2019 al een miljard keer gedownload was en nog altijd winsten boekt, bracht Niantic eerder al Harry Potter: Wizards Unite en Catan: World Explorers uit. De twee games trachten dezelfde formule te kopiëren, met een stuk minder resultaat. Dit zorgde ervoor dat een geplande Transformers game, Heavy Metal, al eerder werd geannuleerd.
|