Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

World of Warcraft: Warlords of Draenor


Door Stefan van B op 08-02-2015 om 09:40
Bron: Gamed

Sinds kort kent World of Warcraft een nieuwe uitbreiding: Warlords of Draenor. Blizzard Entertainments vijfde uitbreiding op hun succesvolle MMO. Na enkele jaren slechts af en toe World of Warcraft te hebben gespeeld is het nu tijd om weer eens hardcore aan de slag te gaan.

Dit is een gastreview geschreven door Stefan Teunissen. Een sympathieke student die al vele jaren ervaring heeft in Blizzards virtuele wereld.

Warlords of Draenor neemt je mee naar Draenor, een land dat de Warcraft veteranen nog zullen herkennen. In de eerste uitbreiding, The Burning Crusade, werd dit land “The Outlands” genoemd. Een beetje verwarrend misschien, maar ik ga het toch proberen uit te leggen: In de vorige uitbreiding hebben avonturiers, zoals jijzelf, Garrosh Hellscream verslagen tijdens de laatste Raid-instance van - de naar mijn mening minder geslaagde uitbreiding - Mists of Pandaria. Na zijn val werd Garrosh afgezet als Warleader van de Horde en niet geëxecuteerd zoals werd verwacht, maar verbannen naar een land in een soort van parallelle tijdlijn van The Outlands. In deze tijdlijn heeft Garrosh weten te ontsnappen aan zijn gevangenishouders en heeft hij de Orcs kunnen stoppen om te drinken van Mannoroth’s Blood van de Warlock Guldan. Hierdoor werd Grommash, Garrosh z’n vader, Warleader van de Iron Horde. Het bestrijden van deze Iron Horde is nu ook precies waar het in Warlords of Draenor om draait. De Iron Horde, bestaande uit allerlei verschillende bij elkaar geraapte Orc-clans, bedreigen Azaroth, jouw thuisland. Daarom beslissen de Alliance en de Horde een expeditie te lanceren naar Draenor om de Iron Horde te stoppen bij de bron.


In vergelijking met de vorige uitbreidingen heeft Blizzard een aantal dingen geprobeerd te veranderen. Ten eerste vond Blizzard het tijd voor een grafische upgrade wat betreft karaktermodellen. Jouw karakter en alle personages die je tegenkomt, zien er gedetailleerder uit dan ooit. Ook al speel je World of Warcraft niet voor zijn ontzettend goede graphics dan is dit nog steeds een leuke verbetering. Ik kon mijn ogen er niet van weerhouden naar de omgeving te kijken en dan voornamelijk naar het schitterende hemelbeeld. De audio in Draenor is een stuk fijner dan voorheen, vooral de achtergrondmuziek komt veel serieuzer over dan in Mists of Pandaria, waar je doodgegooid werd met te vrolijke, Aziatisch klinkende deuntjes. Qua gameplay zijn er wat grotere verschillen in Warlords of Draenor. Avonturiers worden nog dichter betrokken bij de belangrijkste verhaallijn. In WoD ben jij commander van je eigen legioen op Draenor. Deze garrison moet je zien als een soort commandocentrum vanuit waar je missies over heel Draenor lanceert om het kwaad te bestrijden.

Naarmate je dichter bij de nieuwe level cap van 100 komt krijg je steeds meer volgers in de vorm van NPC’s die je kan inzetten bij dit soort missies. Tijdens de verhaallijn die je doorloopt van level 90 tot 100, heb je echt het gevoel dat er progressie zit in het avontuur, Blizzard heeft tijdens sommige quests zelfs verschillende cut-scenes ingebouwd waardoor zo nu en dan het gevoel ontstaat een singleplayer actiespel te spelen in plaats van een multiplayer RPG. Tijdens je avontuur kom je in minstens vijf verschillende landen waar je telkens een kleine basis bouwt om vanaf daar het land te ontdekken en bewoonbaar te maken. Interessant hierbij is dat je elke keer de keuze heb tussen verschillende specialiteiten voor je basis. Je kunt bijvoorbeeld in Gorgrond, half woestenij, half jungle, kiezen tussen een basis waar je gladiatoren opleidt om voor je te vechten of kiezen voor een soort goblin-technologie waarbij je in een zogenaamde Shredder kunt veranderen die beschikking heeft over vlammenwerpers en zagen. Deze verandering maakt het voor spelers interessant om ook een tweede karakter te spelen. De quests worden namelijk aangepast op de keuzes die jij per land maakt.

Na het bereiken van level 100 houdt het spel natuurlijk niet op, in tegendeel, nu begint het spel pas echt. Tijdens de eerste weken van de uitbreiding kon je alleen nog maar een aantal dungeons spelen waar wat ‘tweederangs bosses’ zich huisvesten. Cruciaal in ieder geval om de nodige gear te verzamelen voor de Raid-instances die nog moesten komen. De eerste Raid-instance die gelanceerd werd heet Highmaul. Hierin vecht je tegen ancient ogres die bepaalde Arcane magie bezitten met ontzettend veel kracht. Opdracht aan jou om deze krachten in handen te krijgen. Inmiddels ben ik al ongeveer twee maanden aan het raiden met mijn guild en hebben we Highmaul helemaal gecleared. Hierbij moet verteld worden dat Blizzard maar liefst -VIER!- verschillende moeilijkheidsniveaus heeft per raid, waarvan we nog bezig zijn met de moeilijkste variant. Woensdag 4 februari 2015 is de tweede raid geopend. Deze raid-instance heet Blackrock Foundry en hier kom je de eerste grote bazen van de Iron Horde tegen.


Duidelijk is dat Blizzard het spel toegankelijker heeft geprobeerd te maken om nieuwe spelers aan te trekken, die al meteen op level 90 mogen beginnen. Er zijn wel minder spreuken en vaardigheden die je kunt gebruiken en de klassen lijken onderling meer op elkaar dan voorheen. Hierdoor voelt het spel wat makkelijker en minder uitdagend. Een verandering waar ik persoonlijk niet zo zeer achter sta, maar duidelijk is dat Blizzard zich richt op een nieuwe ofwel terugkerende doelgroep. Een oplossing, die Blizzard zelf heel slim heeft ingebouwd, om ergernis te voorkomen over het feit dat je met nieuwelingen in een groep zit is dat elke speler zich eerst moet bewijzen in de Proving Grounds om mee te mogen doen aan de moeilijkere heroic dungeons.

Na het spelen van Mists Of Pandaria was ik aardig teleurgesteld in de levensduur van de uitbreiding. Na een tweetal maanden spelen sloeg de verveling al toe. Met World of Warcraft: Warlords of Draenor is dit anders. Na ruim drie maanden spelen kijk ik nog steeds meerdere malen per week uit naar een avondje raiden met de guild. Deze uitbreiding voelt voor mij dan ook aan als een blijvertje. Het gevoel je eigen verhaal te creëren en te spelen heeft grote aantrekkingskracht op mij. De verlaagde instapdrempel maakt deze uitbreiding ook voor nieuwkomers ideaal! Als je World of Warcraft het afgelopen decennium hebt gemist en een kans wil geven: dit is HET moment!
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   70
Graphics   60
Replay   80

World of Warcraft: Warlords of Draenor is de wedergeboorte van World of Warcraft.
75


09:40  RIDE
09:40  Hyperdimension Neptunia krijgt collectie
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Gast (77.172.252.xxx) op 08-02-2015 om 10:23
Leuke gastreview. Een game waar je al drie maanden plezier aan beleeft en gezien je conclusie, snap ik alleen de score niet. Echt een Topgame, vind ik ook _O_

Gast (77.166.1.xxx) op 08-02-2015 om 12:47
Dit leest als een 90 en krijgt een 75 :p beetje vaag

Gast (178.84.136.xxx) op 08-02-2015 om 13:13
Sound een 7? Graphics een 6?

Wat een onzinnige beoordeling. De sound is echt van kwaliteit. De muziek deze expansion, jezus, pareltjes. De graphics zijn echt hard verbeterd sinds de vorige expansion. Verdient meer dan een 6, je kunt het niet beoordelen als een game als Battlefield bijvoorbeeld. Dit is een game die al 10 jaar lang op dezelfde bouw speelt.

Wapkaak op 08-02-2015 om 14:50 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Dus als een game 10 jaar oud is mag je het niet op mindere graphics beoordelen? Wat een gelul zeg.

Gast (178.84.136.xxx) op 08-02-2015 om 15:41
Dat mag. Maar in dit geval zijn het geen mindere graphics. Het ziet er echt veel beter uit, alles wat je in deze expansion ziet is gewoon van hoge kwaliteit. Ja al het andere is nog verouderd, maar hij beoordeeld de expansion.


Gast (78.22.42.xxx) op 08-02-2015 om 18:36
Goed geschreven , kan deze invaller eens wat meer aan bod komen?

Gast (62.140.132.xxx) op 08-02-2015 om 23:19
Super soundtrack. Dus mag daar wel iets beter op scoren ja.

Wapkaak op 09-02-2015 om 02:58 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Het zijn wel degelijk mindere Graphics vergeleken met andere games. Het ziet er miss mooier uit als voorheen, maar nog steeds is het geen pareltje. Je moet het grafisch algemeen beoordelen in deze tijd en niet vergelijken met hoe het er uit zag.

Brastin op 11-02-2015 om 03:25 [Niv: 58 / Exp: 2921]
Beoordeling
Gameplay 87
Sound 82
Graphics 80
Replay 85


Dit zijn de scores van Pandaria,,, als je dat met dit vergelijkt klopt daar dan toch geen bal van maar goed het blijft een persoonlijke score dus kan daar niet omheen

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
World of Warcraft: Warlords of Draenor
Type:
Game
Releasedatum:
13-11-2014
Ontwikkelaar:
Blizzard Entertainment
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media